Page 16 - Bulletin_3.indd
P. 16

H I K M  A H




           Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2015:



           Cabaran Dalam Pengukuhan





           Pelaksanaan





                                                    YBhg. Tan Sri Datuk Seri Panglima Dr. Abdul Rahman Arshad,
                                                                                               Pro-Canselor, UITM


                 pabila sesebuah negara menjadi semakin maju,   mesti ada standard kebangsaan. Standard kebangsaan
                 masyarakatnya akan mula meminta supaya         perlu digerakkan dahulu sebelum mencapai standard
          A mutu pendidikan ditingkatkan. Ini kerana ilmu       antarabangsa. Singapura, Hong Kong, Korea Selatan,
          dan ekonomi adalah penting untuk kemajuan sesebuah    Shanghai (China), Jepun dan  Thailand telah mengatasi
          negara. Malaysia ingin menjadi hub pendidikan kerana   Malaysia. Korea Selatan maju bukan kerana ingin mencapai
          ingin menjadi tumpuan dalam dan luar negara sebagai   standard antarabangsa, tetapi menumpukan perhatian
          tempat menimba ilmu.                                  kepada standard kebangsaan untuk memperbaiki keadaan
                                                                negara itu sendiri.
                                                                Dalam kajian untuk memajukan pendidikan, satu
          Kepercayaan daripada luar bertambah apabila banyak
          universiti luar yang ingin membuka cawangan di negara   pelan sasaran telah dibentuk iaitu akses, kualiti,  ekuiti,
                                                                perpaduan dan kecekapan.
          ini. Oleh itu, tapisan dilakukan dengan agak ketat bagi
          menjamin kualiti pendidikan dan demi mengejar taraf dunia
          atau  world class. Bagi mencapai matlamat ini, universiti   Terdapat pelbagai jenis sekolah (bandar, luar bandar,
                                                                pedalaman, kecil, besar) yang tidak seragam pencapaiannya.
          tempatan perlu meningkatkan kualiti untuk sampai ke
          peringkat antarabangsa termasuk di peringkat sekolah.   Cabaran paling sukar ialah menyamakan mutu pendidikan
                                                                setiap sekolah. Yang menentukan jenis sekolah ialah lokasi,
          Sekolah Berprestasi  Tinggi (SBT) dan Sekolah Kluster   taraf hidup, ibu bapa, masa, jarak dan keadaan sosial.
          sengaja dibentuk berdasarkan asas-asas tertentu supaya
          dapat digerakkan ke arah taraf dunia atau standard    Langkah-langkah untuk menetapkan standard kebangsaan
          antarabangsa. Kalau ada standard antarabangsa,        masih belum dilaksanakan kerana belum ada lagi usaha



































          16    U I M  B U L L E T I N
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21