Page 16 - Bulletin_3.indd
P. 16
H I K M A H
Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2015:
Cabaran Dalam Pengukuhan
Pelaksanaan
YBhg. Tan Sri Datuk Seri Panglima Dr. Abdul Rahman Arshad,
Pro-Canselor, UITM
pabila sesebuah negara menjadi semakin maju, mesti ada standard kebangsaan. Standard kebangsaan
masyarakatnya akan mula meminta supaya perlu digerakkan dahulu sebelum mencapai standard
A mutu pendidikan ditingkatkan. Ini kerana ilmu antarabangsa. Singapura, Hong Kong, Korea Selatan,
dan ekonomi adalah penting untuk kemajuan sesebuah Shanghai (China), Jepun dan Thailand telah mengatasi
negara. Malaysia ingin menjadi hub pendidikan kerana Malaysia. Korea Selatan maju bukan kerana ingin mencapai
ingin menjadi tumpuan dalam dan luar negara sebagai standard antarabangsa, tetapi menumpukan perhatian
tempat menimba ilmu. kepada standard kebangsaan untuk memperbaiki keadaan
negara itu sendiri.
Dalam kajian untuk memajukan pendidikan, satu
Kepercayaan daripada luar bertambah apabila banyak
universiti luar yang ingin membuka cawangan di negara pelan sasaran telah dibentuk iaitu akses, kualiti, ekuiti,
perpaduan dan kecekapan.
ini. Oleh itu, tapisan dilakukan dengan agak ketat bagi
menjamin kualiti pendidikan dan demi mengejar taraf dunia
atau world class. Bagi mencapai matlamat ini, universiti Terdapat pelbagai jenis sekolah (bandar, luar bandar,
pedalaman, kecil, besar) yang tidak seragam pencapaiannya.
tempatan perlu meningkatkan kualiti untuk sampai ke
peringkat antarabangsa termasuk di peringkat sekolah. Cabaran paling sukar ialah menyamakan mutu pendidikan
setiap sekolah. Yang menentukan jenis sekolah ialah lokasi,
Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) dan Sekolah Kluster taraf hidup, ibu bapa, masa, jarak dan keadaan sosial.
sengaja dibentuk berdasarkan asas-asas tertentu supaya
dapat digerakkan ke arah taraf dunia atau standard Langkah-langkah untuk menetapkan standard kebangsaan
antarabangsa. Kalau ada standard antarabangsa, masih belum dilaksanakan kerana belum ada lagi usaha
16 U I M B U L L E T I N